CyberGym:  Διατροφή και Άσκηση

Πρώτη δημοσίευση  08/08/05 

Αρχική     Επικαιρότητα     Εξοπλισμοί

Προγράμματα Διατροφής - Άσκησης

Όργανα Γυμναστικής για Σπίτια

Εξοπλισμοί Γυμναστηρίων

Προβληθείτε στο CyberGym.gr


Αδυνατίζετε με τη Δίαιτα της Ζώνης?

 

Ιστοσελίδα:  http://www.dwlz.com/HealthyLife/healthy12.html

 

Από την Lynn Grieger, R.D., C.D., C.D.E.,  iVillage.com

Μετάφραση: Θύμιος Περσίδης

 

Οι υψηλές  σε υδατάνθρακες διατροφές αυξάνουν το λίπος των αθλητών και εξασθενίζουν την απόδοση!   Ακούγεται  κάπως σκληρό  να το πιστέψει  κανείς αυτό.  Πραγματικά είναι. Ακόμα και όταν ο Μπάρυ Σηρς  ισχυρίζεται κάτι τέτοιο  στο  βιβλίο του με τις “καυτές” πωλήσεις H  Διατροφική Ζώνη”. 

Ο Μπάρυ Σηρς υπόσχεται ότι μπορείτε "να χάσετε το βάρος μόνιμα" αν ακολουθήσετε μερικούς "εξαιρετικά εύκολους" κανόνες.  Κατά τη διαδικασία αυτή μπορείτε επίσης να φθάσετε σε μια κατάσταση πλήρους ευφορίας της μέγιστης φυσικής και ψυχολογικής απόδοσης. Σε περίπτωση που αυτά τα οφέλη δεν είναι αρκετά,  “Η Διατροφική Ζώνη”  επίσης υποστηρίζει ότι η διατροφή της ζώνης μπορεί να θεραπεύσει τις καρδιακές παθήσεις, τον καρκίνο, το διαβήτη, και ακόμη και το AIDS.

Ποιό είναι το συμπέρασμα εδώ; Μπορεί μια αθλητική διατροφή υψηλή σε υδατάνθρακες να σας κάνει λιπαρούς και να βλάψει την απόδοσή σας;    Έχει βρει ο Μπάρυ Σηρς   ένα καλύτερο τρόπο να τρώμε;

Σαν επίσημα καταγεγραμμένη διαιτολόγος, εργοφυσιολόγος, και αθλήτρια αθλημάτων αντοχής με πάνω από 16 έτη εμπειρίας στη μελέτη και την εφαρμογή της διατροφή στην αθλητική απόδοση, θα σας πω το τι συμβαίνει.

 «Η Διατροφική Ζώνη» υποστηρίζει ότι οι υδατάνθρακες είναι κακοί επειδή αυξάνουν το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα σας και προκαλούν την απελευθέρωση της ορμόνης “ινσουλίνη” -- μιας υποτίθεται ορμόνης “τέρατος”! Πραγματικά, η ινσουλίνη είναι μια θεμελιώδης ορμόνη που βοηθά τη μεταφορά του σακχάρου ή της γλυκόζης από την κυκλοφορία του αίματος στα κύτταρα του σώματος, όπου χρησιμοποιούνται για να τροφοδοτήσουν όλες τις δραστηριότητές μας. Εντούτοις, «Η Διατροφική Ζώνη» ισχυρίζεται ότι όταν ανεβαίνουν τα επίπεδα ινσουλίνης, "είστε κολλημένοι στην κόλαση των υδατανθράκων" και στην εκτός “Ζώνης” περιοχή, δηλαδή “έξω από την κατάσταση στην οποία το σώμα και το μυαλό σας λειτουργούν μαζί στην καλύτερη απόδοση."

 

Σύμφωνα με τον Σηρς,  το πρόβλημα είναι ότι η ινσουλίνη προκαλεί το σώμα να δημιουργεί τις "κακές" εικοσανοειδείς  -  ορμόνες - όπως τις ουσίες που το σώμα δημιουργεί από ορισμένα ακόρεστα λιπαρά οξέα. «Η Διατροφική Ζώνη» υποστηρίζει ότι οι "κακές" εικοσανοειδείς προκαλούν τα περισσότερα σημαντικά προβλήματα υγείας, όπως οι καρδιακές παθήσεις, ο καρκίνος, η αρθρίτιδα, και ακόμη και η κατάθλιψη. Οι "κακές" εικοσανοειδείς επίσης υποτίθεται ότι βλάπτουν την απόδοσή σας με τη μείωση της μεταφοράς οξυγόνου στα κύτταρα, τη μείωση των επιπέδων γλυκόζης του αίματος και την παρεμπόδιση της χρήσης του λίπους του σώματος. 

Έλεγχος πραγματικότητας αριθμός ένα  -- Οι εικοσανοειδείς δεν προκαλούν την ασθένεια ή δεν εξασθενίζουν την αθλητική απόδοση. Ο ισχυρισμός ότι οι εικοσανοειδείς είναι παντοδύναμες είναι γελοίος - η φυσιολογία του σώματος δεν είναι ακριβώς τόσο απλή. Δεν υπάρχει επίσης κανένα στοιχείο ότι η ινσουλίνη δημιουργεί ακόμη και τις "κακές" εικοσανοειδείς. 

 

Σύμφωνα με τον Σηρς, η ινσουλίνη όχι μόνο βλάπτει την υγεία σας και την απόδοσή σας, αλλά σας κάνει πολύ δύσκολο το να μείνετε ή να γίνετε λεπτοί! «Η Διατροφική Ζώνη» μεταχειρίζεται την ινσουλίνη ως ορμόνη που σας κάνει λιπώδεις. Υποτίθεται ότι η ινσουλίνη το κάνει αυτό παίρνοντας την υψηλή σε υδατάνθρακες διατροφή σας και αποθηκεύοντάς την ως λίπος περισσότερο παρά επιτρέποντας στο σώμα να την χρησιμοποιήσει για ενέργεια. 

Έλεγχος πραγματικότητας  αριθμός δύο -- η ινσουλίνη δεν σας κάνει λιπώδεις. 

Είτε σας αρέσει είτε όχι, το τι ζυγίζετε εξαρτάται από πόσες θερμίδες παίρνετε σε σχέση με πόσες καίτε. Τρώγοντας ένα υψηλό ποσοστό θερμίδων από υδατάνθρακες δεν γίνεστε λιπώδεις -- πρέπει να φάτε πάρα πολλές θερμίδες σχετικά με τις ανάγκες σας, ώστε η ινσουλίνη να δημιουργήσει λίπος. Εντούτοις, το σώμα σας θα έκαιγε μάλλον τους υδατάνθρακες για ενέργεια παρά θα τους αποθήκευε ως λίπος. 

 

Δυστυχώς, η έλλειψη προσοχής στην πρόσληψη θερμίδων βάζει ένα σωρό ανθρώπους σε προβλήματα. Όταν οι επαγγελματίες της υγείας ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να τρώνε περισσότερους υδατάνθρακες και λιγότερο λίπος, πολλοί το καταλαβαίνουν στραβά. Νομίζουν  ότι μπορούν να τρώνε όση ποσότητα τροφίμων υψηλών σε υδατάνθρακες θέλουν, εφ' όσον τα τρόφιμα αυτά είναι χωρίς λίπος. Το αποτέλεσμα είναι αυτοί οι άνθρωποι να μη μπορούν να χάσουν βάρος ή ακόμα και να κερδίζουν βάρος επειδή τρώνε πάρα πολλές θερμίδες υπό μορφή υψηλών σε υδατάνθρακες τροφίμων, χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γλυκών, καθώς επίσης και πρόσθετων μεγάλων μερίδων των αμύλων όπως το ψωμί και τα ζυμαρικά. Αντί να κατηγορούν τα ... πιρούνια τους, κατηγορούν τους υδατάνθρακες.   

Το ηθικό δίδαγμα αυτής της ιστορίας  -- οι ενεργοί άνθρωποι δεν μπορούν να τρώνε απεριόριστες ποσότητες υδατανθράκων κόβοντας τελείως την πρόσληψη του λίπους! Μειώνοντας το διατροφικό λίπος μειώνουμε τις συνολικές θερμίδες περισσότερο από ότι αν μειώσουμε τους υδατάνθρακες, διότι το λίπος παρέχει περισσότερο από διπλάσιες θερμίδες κατά βάρος. Το λίπος είναι επίσης πιθανότερο να αποθηκευτεί ως σωματικό λίπος από ότι οι υδατάνθρακες. Εντούτοις, εάν ελαττώνετε τις θερμίδες υπό μορφή λίπους, αλλά τις προσθέτετε υπό μορφή υδατανθράκων, δεν πρόκειται να χάσετε το βάρος. Είναι απλό θέμα της ενεργειακής ισορροπίας είτε είστε αθλητής είτε μια ... πατάτα του καναπέ. 

 

Ακόμα κι αν οι υδατάνθρακες και η ινσουλίνη δεν είναι κακοποιοί, «Η Διατροφική Ζώνη» συστήνει μια περίπλοκη, περιορισμένη σε υδατάνθρακες διατροφή. Το βιβλίο αυτό λέει σε σας να μεταχειρίζεστε τα τρόφιμα σαν φάρμακο, "να τρώτε τα τρόφιμα με μια ελεγχόμενη μόδα και στις κατάλληλες αναλογίες, σαν να παίρνετε ενδοφλέβιες σταγόνες."  Συγκεκριμένα, αυτό σημαίνει ακριβώς 40% των θερμίδων υπό μορφή υδατανθράκων, 30% υπό μορφή πρωτεΐνης και 30% υπό μορφή λίπους σε κάθε γεύμα και πρόχειρο φαγητό. Υποτίθεται ότι αυτή η επαναστατική διατροφή θα σας καταστήσει λεπτότερους, υγιέστερους και καλύτερους αθλητές. Αυτό που πραγματικά σας κάνει είναι να σας αφαιρεί την ευχαρίστηση του φαγητού. Και αυτά όταν σχεδόν όλες οι επαγγελματικές ομάδες υγείας στη χώρα συστήνουν τις θερμίδες 55-60% από υδατάνθρακες, 10-15% από πρωτεΐνες και το υπόλοιπο από λίπος. Και όχι κάθε φορά που κάθεστε για να φάτε. 

Ελεγχος πραγματικότητας  αριθμός τρία – Δεν υπάρχει  τίποτα μαγικό στο γιατί η Διατροφή Ζώνης προωθεί την απώλεια βάρους -- αυτό συμβαίνει διότι είναι απλά μια εξαιρετικά λίγων θερμίδων διατροφή. 

«Η Διατροφική Ζώνη" επιχειρεί να καμουφλάρει  αυτό το γεγονός βάζοντάς σας να  μετράτε τα εντυπωσιακά “block” πρωτεΐνης και υδατανθράκων αντί των θερμίδων. Αν και το βιβλίο λέει "μην εστιάζεστε στις θερμίδες", η Διατροφή Ζώνης παρέχει μόνο 800-1.200 θερμίδες ημερησίως για το μέσο άτομο. 

Θα χάσετε το βάρος στη Διατροφική Ζώνης λόγω του αυστηρού θερμιδικού περιορισμού – και όχι λόγω αυτού που συμβαίνει, υποτίθεται, στα επίπεδα ινσουλίνης σας ή τις εικοσανοειδείς. Θα χάσετε και κάτι άλλο επίσης και κατά συνέπεια: την απόδοσή σας. Δεν θα μπορείτε να ασκηθείτε ούτε να αγωνισθείτε καλά ή για πάρα πολύ με μια τέτοια χαμηλή σε θερμίδες υδατανθράκων διατροφή. Πρέπει να φάτε αρκετές θερμίδες και υδατάνθρακες για να διατηρήσετε τα επίπεδα του μυϊκού γλυκογόνου σας -- τα αγαπημένα καύσιμα για την άσκηση. Η Διατροφή Ζώνης παρέχει το μισό αριθμό θερμίδων από αυτόν που συστήνω για ένα ενεργητικό άτομο που προσπαθεί να χάσει βάρος. Αν ακολουθήσετε τη διατροφή της "Ζώνης", τότε η μόνη ζώνη που θα μπείτε θα είναι η ζώνη του ... λυκόφωτος, η γειτονική του ... λιμού και εκείνη της εξασθενισμένης απόδοσης. 

 

Αντίθετα σε αυτά που ισχυρίζεται «Η Διατροφική Ζώνη», το να τρώτε ένα γεύμα πλούσιο σε υδατάνθρακες μια έως τέσσερις ώρες πριν από την άσκηση βελτιώνει την απόδοση "γεμίζοντας" τις αποθήκες γλυκογόνου σας. Οι υδατάνθρακες που καταναλώνετε κατά τη διάρκεια της προπόνησης διαρκούν περισσότερο από μια ώρα βοηθώντας την αντοχή με την παροχή της γλυκόζης στους μυώνες σας για να την χρησιμοποιήσουν όταν “τρέξουν” έξω από το γλυκογόνο. Και το να πάρετε υδατάνθρακες αμέσως μετά από σκληρή προπόνηση αυξάνει την αποθήκευση γλυκογόνου στους μυώνες και βοηθάει να βελτιώσετε το χρόνο αποκατάστασής σας. 

Καμιά διαιτητική θεραπευτική αγωγή δεν μπορεί να αλλάξει την προτίμηση του σώματός σας προς τους υδατάνθρακες και όχι τα λίπη ως καύσιμο για ενέργεια ή να σας βοηθήσει να κάψετε λίπος. Ο υδατάνθρακας, όχι το λίπος, είναι τα προτιμώμενα καύσιμα για την άσκηση στο 70% ή επάνω από αυτό της αεροβικής ικανότητας -- η ένταση στην οποία οι περισσότεροι άνθρωποι προπονούνται και ανταγωνίζονται. Και μέχρι σήμερα, η βαθμιαία απώλεια σωματικού λίπους προέρχεται από το κάψιμο περισσότερων θερμίδων κατά τη διάρκεια της άσκησης από όσες προσλαμβάνετε και όχι από κάποια ειδική διαιτητική αναλογία.

 

Τελικό συμπέρασμα  -- δεν χρειάζεστε να ακολουθήσετε αυτήν την άκαμπτη διατροφή για την απώλεια βάρους, τη βέλτιστη απόδοση ή την υγεία. 

 

Συμβουλές για την αξιολόγηση των διατροφών “μανίας”

1. Η απώλεια βάρους είναι δύσκολη, αλλά η διατήρηση του βάρους είναι ακόμα δυσκολότερη. Οποιαδήποτε αγωγή διατροφής σας επιτρέπει να χάσετε βάρος πρέπει επίσης να είναι η αγωγή που μπορείτε να συνεχίσετε κατά τρόπο αόριστο, για να διατηρήσετε το βάρος σας. 

2. Εάν μια αγωγή απώλειας βάρους αποκλείει μια ολόκληρη ομάδα τροφίμων (σιτηρά, φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά), είστε σε πραγματικό κίνδυνο να χάσετε ουσιαστικές βιταμίνες και ανόργανα άλατα. 

3. Οι περισσότεροι εμπειρογνώμονες συμφωνούν ότι οι γυναίκες χρειάζονται τουλάχιστον 1.400 έως 1.600 θερμίδες κάθε ημέρα για να διατηρήσουν ένα υγιές σώμα, οι άνδρες χρειάζονται τουλάχιστον 1.800 έως 2.000 θερμίδες. Και ακόμη και σε αυτά τα επίπεδα, είναι σχεδόν αδύνατο να ληφθούν όλες οι θρεπτικές ουσίες από τη διατροφή. Η κατανάλωση τουλάχιστον 2.000 θερμίδων ανά ημέρα είναι ένας ασφαλής στόχος για τον καθένα. Εάν ένα σχέδιο απώλειας βάρος περιορίζει τις θερμίδες κάτω από αυτά τα επίπεδα, δεν είναι ακριβώς θρεπτικά επαρκές. 

4. Προγράμματα απώλειας βάρους που στηρίζονται σε ειδικά τρόφιμα, που πρέπει να αγοράσετε, ωφελούν μόνο ένα άτομο -- αυτό που πουλάει τα ειδικά τρόφιμα! Αυτοί οι τύποι προγραμμάτων είναι συνήθως ακριβοί, αποτυγχάνουν να μας διδάξουν οτιδήποτε για τη διατροφή ή τις συνήθειες μας στο φαγητό και περιορίζουν τη γευστική μας εμπειρία. Πρέπει να φέρνετε τα ειδικά τρόφιμά σας όταν τρώτε έξω ή στο σπίτι ενός φίλου; 

5. Οι εμπειρογνώμονες συμφωνούν ότι η άσκηση είναι κρίσιμη και για το χάσιμο βάρους και την μη επανάκτησή του. Επιπλέον, η καθημερινή άσκηση φέρνει πολυάριθμα οφέλη υγείας, συμπεριλαμβανομένης μιας μείωσης στον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων και του διαβήτη. 

 

Κατά την εξέταση ενός προγράμματος απώλειας βάρους, εξετάστε τον τρόπο ζωής και τις προσωπικές ανάγκες σας, και σιγουρευτείτε ότι συμβουλευθήκατε τον παθολόγο σας πριν κάνετε οποιεσδήποτε δραστικές αλλαγές, ειδικά εάν παίρνετε οποιαδήποτε φάρμακα. 

 


www.cybergym.gr    

Αρχική     Επικαιρότητα     Εξοπλισμοί